Babler

Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

VIIKKO TURKISSA

Lomaviikko Turkissa viime viikolla teki terää! Haikailin jonkun lämpöisen äkkilähdön perään tovi sitten ja Pepin kanssa selattiinkin Napsua (meidän lemppari äkkilähtöhakusivusto) aktiivisesti. Lopulta molempien työkuvioiden muututtua päädyttiin kyllä reissuihin, mutta eri aikaan, Peppi viikoksi Rodokselle ja minä viikoksi Turkkiin. Matkaseuraksi sain onneksi siskon, jonka työt loppuivat juuri viime kuun lopussa ja suunnitellut menot peruuntuivat niin, että yhtäkkiä meillä molemmilla olikin sopivasti kalenterissa viikko tyhjää. Napattiin siis äkkilähtö parin viikon varoitusajalla Tjäreborgilta (ei ollut tuohon ajankohtaan enää kun muutama paikka jäljellä) ja kohteeksi valikoitui Turkki ja Alanya. Siskon kanssa onkin tullut vietettyä viime viikkoina aikaa erityisen paljon, kun vasta oltiin yhdessä risteilyllä ja viime viikonloppu meni Tahkolla polttareissa. Ei voi valittaa, sillä mukavaa on ollut!

Tykättiin molemmat Turkin reissusta tosi paljon. Lennettiin suoraan Gazipasaan ja hotellina meillä oli Sunprime Numa Beach parikymmentä kilometriä Alanyasta Sideen päin. Oltiin ostettu parinkympin hintainen kuljetus kentältä hotellille ja kaikki sujui tosi hyvin. Lisäksi oltiin ostettu vielä lisäksi Sunprime Inclusive-paketti, eli viikkoon kuului majoitusten lisäksi joka aamu aamupala, sekä 5 x illallinen ja 5 x lounas. Meillä oli siis kortti, johon nuo lounaat ja illalliset merkattiin ja syötiin vieläpä muistaakseni yksi ylimääräinen illallinen, kun kerran meille tarjottiin illallinen ilman merkintää. Ruoat olivat tosi hyviä ja monipuolisia ja joka illalla oli vaihtuva teema illallisella. Meidän suosikki oli Turkki-ilta, jolloin tarjolla oli turkkilaisia herkkuja, bändi jne. Aamiaisella, lounaalla ja illallisella oli siis buffet, josta löytyi laidasta laitaan kaikenlaisia herkkuja ja erityisesti jälkiruoat olivat todella upeasti esille laitettuja ja niitä tulikin myös kuvailtua.

Puitteet olivat tuossa Sunprime Numa Beach-hotellissa muutenkin todella hyvät. Kyseessä on siis aikuisten hotelli (yli 16-vuotiaille) ja huoneet ja hotellin yleiset tilat ovat sisustukseltaan todella onnistuneet. Meillä oli kahden hengen huone, jossa oli parveke ja näköala toiseen rakennukseen päin, eikä haitannut kyllä yhtään ettei merinäköalaa ollut. Huoneesta löytyi huippujen sänkyjen lisäksi tosi kiva kylppäri, jääkaappi ja pieni keittiö, mikäli olisi halunnut laitella ruokia vaikka itse. Hotellin lähistöllä ei ollut oikeastaan basaarin lisäksi mitään erityistä, kuten ravintoloita, joten suosittelen lämpimästi tuota Sunprime Inclusive-pakettia ruokailujen osalta. Hotellista löytyy myös ranta ja spa, joissa ei kummassakaan erityisemmin vietetty aikaa, pistäydyttiin toki joka päivä hakemassa ja palauttamassa pyyhkeet spahan. Tuolta spa:sta (6 krs.) on muuten todella upeat maisemat ja sieltä olisi löytynyt myös uima-allas! Meidän suosikkiauringonottopaikkoja allasalueella olivat erityisesti nuo ihanat loossit, jossa sai pötkötellä isolla patjalla kaikessa rauhassa. Päästiinkin loossiin reissun aikana useampana päivänä. Käytiin myös hotellin omassa kampaamossa ottamassa Shellac-lakkaukset varpaisiin huokeaan 25€ hintaan, tarjolla olisi ollut myös kampaamopalvelut ja löytyipä vierestä myös tatuointistudio!

Hotellin läheisessä basaarissa käytiin kaksi kertaa kävelemässä ja ostamassa tuliaisia (ja teellä) ja kerran poistuttiin taksilla shoppailemaan Konakliin Mega Mall-ostoskekukseen. Tuolta Mega Mallista löytyi siis lähinnä vaatekauppoja (LC Waikiki, DeFacto yms.) ja useissa oli myös isoja kokoja vaatteista aina 3XL saakka. Ostoskeskus on aika pieni, mutta silti sieltä löytyi ihan kivoja juttuja. Minä ostin itselleni jakun ja huivin, joten melko vähällä selvittiin. Sisko taas ihastui Penti-myymälään ja ostikin sieltä alusvaatteita ja bikinejä kiitettävän määrän, joten siellä kannattaa ehdottomasti käydä, jos sattuu olemaan pienempää kokoa. Käytiin myös samalla reissulla syömässä Mäkkärissä, kun ei löydetty nälkäämme muuta ravintolaa ostoskeskuksesta (yhdessä kyllä mainostettiin döneriä, mutta ei sitä sieltä sitten saanutkaan). Tuon mäkkärikeikan lisäksi ei syöty koko viikon aikana kertaakaan muualla kuin hotellilla.

Meidän reissu noudatti lähes samaa kaavaa päivittäin : ysiltä aamulla soi herätyskello (välillä torkuteltiin puoli kymppiin), jonka jälkeen aamiainen (oli tarjolla 10.30 saakka), auringonottoa, vesijumppa (tuolla olisi ollut muitakin ohjattuja ryhmäliikuntatunteja), lounas, aurinkoa, jäätelö, aurinkoa, huoneessa pistäytyminen, illallinen, sarjoja läppäriltä huoneessa (katsottiin viikon aikana mm. aika monta jaksoa Bachelor Suomea, Bachelor Tilintekoa, jääkiekon MM-kisoja ja Temppareita), suihkuun ja nukkumaan. Ei meikattu kumpikaan koko viikon aikana kuin kaksi kertaa, eikä myöskään juotu koko reissulla pisaraakaan alkoholia, eli erittäin rauhallinen reissu, jonka pääpaino olikin ennakkotoiveiden mukaan lähinnä rentoutumisessa ja lepäilyssä. Lämpöä ja aurinkopäiviä riitti (useana päivänä lähempänä 30 astetta) ja meidän loma oli erittäin onnistunut. Tuo hotelli ansaitsee kyllä meiltä molemmilta isot suositukset ja täydet viisi tähteä, niin upea se oli!

Tosiaan kotiinpaluumatka ei sujunutkaan sitten ihan suunnitelmien mukaan, lähdettiin hotellilta bussilla kohti lentokenttää vaille kasi aamulla, oltiin Gazipasan kentällä reilua tuntia myöhemmin ja juuri kun koneeseen olisi pitänyt alkaa boarding, tuli kuulutus, että lento (Finnair) onkin joutunut laskeutumaan teknisen vian vuoksi Antalyan kentälle ja joudutaan palauttamaan ensin kaikki tax free ostokset (tämä olikin kiva operaatio), hakemaan laukut hihnalta ja siirtymään busseihin, joilla matkaamme tuonne Antalyan lentokentälle kolmen tunnin matkan.Tosiaan neljä tuntia hotellilta lähtöä myöhemmin köröteltiin meidän hotellin ohi toiseen suuntaan Antalyaa kohti, hieman sapetti, mutta sattuuhan näitä… Oli muuten todella hikinen bussimatka, istuttiin nimittäin takapenkillä kuumana hohkavan moottorin päällä… No yhden rullakebab-pysähdyksen taktiikalla oltiin reilun kolmen tunnin päästä vihdoin Antalyan kentällä (oli muuten hieeeman Gazipasan kenttää isompi kenttä ja sain ostettua pikaisesti Starbucksista myös Antalya-mukin!) valmiina nousemaan koneeseen ja kotimatka saattoi vihdoin alkaa. Myöhästyttiin lopulta reilu neljä tuntia aikataulusta ja saavuttiin perille vasta lähempänä kahdeksaa illalla. Siskollahan olisi ollut tietysti työhaastikseen meno suoraan lentokentältä, joten pientä säätöä tuo myöhästyminen kieltämättä aiheutti. Itsellänikin siinä kävi mielessä, että mitenkäs käy polttariaikataulujen, jos tämä meidän reissu venähtääkin parilla päivällä. Sattuihan siinä myös pienehkö salakuljetustapaus, sillä minä olin ostanut yhdestä ravintolasta tuolta Gazipasan kentältä Matille tuliaisiksi turkkilaisen oluen ja sitten en palauttanutkaan sitä, vaan kuljetin sen lasipullon tuolta lentokentältä salaa pois. Välillä on elettävä reunalla! 😆 No onneksi lopulta päästiin kotiin ehjin nahoin vaikka vähän myöhässä.

7 Comment

1. Mä tykkäsin kans Turkista tosi paljon, oltiin kaikki ekakertalaisia; aikuiset Turkissa ja skidi ylipäätään aurinkolomalla. Etukäteen oli monesta suunnasta hehkutettu et safka on hyvää, ihmiset ystävällisiä ja aurinkoa piisaa ja nää kaikki pitivät kyllä paikkansa. Side oli sellanen hyvin perinteinen hotellikaupunki, mutta mikäs siinä on fiinin hotellin altaalla köllötellessä kun lapsi polskii altaassa ja itselle vesipullot virtaavat.

Multa ehdoton suositus auton tai mopon vuokraamiselle, sillä vaikka liikenne voi olla meikäläisittäin aluksi vähän villiä, heti niiden turistikatujen ulkopuolella pääsee fiilistelemään aitoa paikallista meininkiä. Niin ja se hamam, ah!

Mä olen jäänyt ihan jälkeen oman reissutarinoinnin kanssa, mutta ehkä tästä sun kuvamassasta virkistyneenä yritän napsutella sen kasaan tässä viikonlopun aikana. 🙂

1. PlusMimmi says: Vastaa

Minäkään en ollut käynyt Turkissa aiemmin, vaihtanut ainoastaan pari kertaa lentokonetta Istanbulissa ja siskokin on vaan yöpynyt yhden yön Istanbulissa täydeltä lennolta pois pakotettuna, mutta siis tykättiin Turkista mekin kovasti! Ehdottomasti auton vuokraus olisi ollut vaihtoehto, mikäli olisi ollut mukana joku, joka olisi uskaltautunut rattiin (kumpikaan meistä ei). 😀 Me luettiin oikein antaumuksella sitä sinun Hamam-postausta. Oli melkoisen villin kuuloinen kokemus! Ehkä ensi kerralla uskaltautuu sitten itsekin.

2. Sattumoisin olen menossa äitini kanssa juuri tohon samaan hotelliin Heinäkuun vikalla viikolla niin oli kiva lukea sun kokemus! Mites toi wifi? Toimiko siellä hyvin? Super kivoja kuvia!

1. PlusMimmi says: Vastaa

Oi kiva! On kyllä niin hyvä hotelli, teillä tulee varmasti mahtava loma. 🙂

Wifi toimi tosi hyvin huoneessa, mutta vaihtelevasti altaalla ja muualla, mutta kyllä siellä aina yhteyden saa.

3. oliko hotellin lähellä paljon kauppoja missä voisi esim käydä shoppaamassa? olen menossa ensikuun puolessa välissä samaan hotelliin osaatko suositella mitä voisi tehdä lähistöllä onko jotai erityistä :)? näytti vaan siltä että on aika syrjäisessä.. olis kiva päästä näkemään isoja kauppoja. Meillä vain aamupala buffetti… kannattaako ottaa koko ruoka buffettia hotellista vai löytyykö lähistöltä paljon ravintoloita ?

1. PlusMimmi says: Vastaa

Hotellin läheltä löytyy vaan basaarialue, jossa tietysti paljon matkamuistoiksi sopivaa kamaa ja vaatteita (enimmäkseen piraattikampetta), eli ehdottomasti kannattaa suunnata kauemmas (esim. Konakliin), mikäli mielii vaikka kauppakeskukseen ostoksille. Me käytiin Konaklissa, josta löytyi Megamall-kauppakeskuksesta useita vaateliikkeitä, joista sai edullisesti vaatteita. Taksi muuten on yllättävän kallis, mutta bussilla kuulemma pääsee myös näppärästi siitä päätien varrelta esim. Alanyaan, itse menimme kyllä taksilla ja ilmeisesti perjantaina(?) olisi ollut myös ilmainen kyyditys hotellin puolesta ostoksille (en muista oliko Konakliin vai Alanyaan). Kannattaa kysyä kyytiasiasta suoraan hotellilta. Suosittelen ehdottomasti ostamaan Sunprime Inclusive-paketin, jossa siis 5 x lounas ja 5 x päivällinen, sillä me ei ainakaan löydetty oikeastaan kunnon ravintoloita hotellin läheltä (yhtenä iltana yritettiin etsiä). Tuolla Inclusive-paketilla pärjää loistavasti koko reissun, eikä ole pahan hintainen laatuun nähden, sillä ruoka on tosi monipuolista ja vaihtelevaa (oma suosikki kaikista teemailloista oli Turkki-ilta). Huippua lomaa teille, hotelli on kyllä todella kiva! 🙂

4. Minä ja poikaystäväni ollaan käyty Alanyassa jo monesti ja se on kyllä aivan ihana paikka, vienyt meidän kummankin sydänmen. Ollaan vähän ujoja, ja ei tykätä turisti ravintoloista missä tarjoilijat tulee päälle, ei bazaareista missä huudellaan ja matkatoimistoista, syödään aina paikallisissa ravintoloissa sitä niiiiin herkullista ruokaa.. Saispa sitä täältä Oulustakin :(! Shoppaillaan myös kiinteä hintaisissa kaupoissa missä ei tulla niskaan hengittämään ja huudella kaikenlaista.. Meitä kiinnosti reissumme aikana tosi paljon kaikki retket ja eri aktiviteetit ja meidän tuttu oli suositellut Nasa Touria netissä ja päätettiin poikkiksen kanssa kokeilla heidän sivuja. Epäiltiin ensin hieman mutta kyyti tuli ajallaan, palvelu oli hyvä ja kaikki sujui! Ei moittimista ollenkaan. Pasha (paikan omistaja) on myös tosi kiva ja osaa sujuvasti suomea, ja hänen kanssaan juttelemalla saatiin meille kahdelle ihan oma veneretki. Oli aivan ihana kokemus! Kävimme myös päiväretkellä Pamukkalessa ja merieläinpuistossa Antalyassa. Meinattiin myös mennä ratsastamaan mutta ei riittänytkään aika kun piti jo lähteä takaisin suomeen.. Olemme pitäneet yhteyttä Pashaan poikaystäväni kanssa, ja tulevat kesän retket on jo suunniteltu valmiiksi! Aivan ihana paikka ilman mitään tyrkytystä tai piilokuluja! Tässä vielä nettisivut paikkaan, suosittelen kyllä tosi paljon Nasa Touria jos ei ne kadulla huutelijat nappaa… ! https://www.alanyadailytrip.com